aktualności powrót do aktualności
2018-09-10 08:23:49
Sporo problemów miały lotniska i linie lotnicze podczas wakacji 2018. Ponad 1300 lotów z i do Polski było opóźnionych powyżej 3 godzin lub odwołanych. To prawie trzy razy więcej niż podczas wakacji w 2017 roku. Wzrosła liczba pasażerów, którzy mają prawo ubiegać się o odszkodowania. Walka toczyć może się nawet o ponad 133 mln złotych.
Od kilku lat rosnąca liczba lotów przekłada się także na wzrost zakłóceń w podróżach. Wakacje 2018 obfitowały w sytuacje kryzysowe – nie było tygodnia, by w mediach nie pojawiły się doniesienia o turystach koczujących na lotniskach czy odwołanych lotach.

źródło: AirHelp, materiały prasowe
W 2017 r. takich problematycznych lotów wakacyjnych było ponad 450, czyli prawie trzykrotnie mniej, a wartość należnych pasażerom odszkodowań wyniosła 54 mln złotych.
Podróżujący, którzy podczas tegorocznych wakacji korzystali z polskich lotnisk, najczęściej decydowali się na loty krajowe. Najpopularniejszym kierunkiem była Warszawa (2630 lotów). Na kolejnych miejscach znalazły się loty zagraniczne: Frankfurt (prawie 1800 lotów), Monachium (ponad 1640 lotów) oraz Londyn (Stansted – 1190 lotów, Luton – ponad 1000 lotów). Co ciekawe, trzy najpopularniejsze kierunki odnotowały najwięcej zakłóceń lotów. Natomiast podróże do Anglii były jednocześnie najmniej i najbardziej problematyczne. Lotnisko London Luton było tym o najwyższym odsetku lotów na czas (80 proc.), a London Stansted o najniższym odsetku, który wyniósł zaledwie 12 proc.
Trasą, na której podczas wakacji dochodziło do największej liczby zakłóceń okazało się połączenie Goleniów-Edynburg. Wszystkie samoloty kursujące pomiędzy tymi miastami odnotowały opóźnienie między 15 minutami, a 3 godzinami. Na drugim miejscu znalazły się loty z Wrocławia do Shannon w Irlandii (90 proc. zakłóconych lotów), a na trzecim Bydgoszcz-Glasgow, Poznań-Alicante oraz Wrocław-Dublin (po 80 proc. zakłóconych lotów). Na powyższych trasach kursuje niewielka liczba samolotów.
Dniem tygodnia, w którym odnotowano największą liczbę opóźnionych bądź odwołanych lotów był piątek. Ponad 35 proc. samolotów tego dnia nie dotarło do miejsca docelowego na czas. Natomiast najlepszym dniem do podróżowania okazał się wtorek – 72 proc. wszystkich lotów odbyło się bez zakłóceń.
Podczas tegorocznych wakacji, najgorszą porą do podróżowania był przedział czasowy pomiędzy godziną 16.00 a 21.59 (prawie połowa lotów zakłóconych). Najmniej problemów mieli natomiast podróżujący, którzy zdecydowali się na wylot od godziny 6.00 do 11.59.
Podróżujący, którzy tego lata znaleźli się w gronie ponad 100 000 poszkodowanych pasażerów jeszcze po wakacjach mogą walczyć o swoje prawa i uzyskać należne odszkodowanie.
- Pasażerowie, których wakacyjne loty zostały odwołane bądź opóźnione powyżej 3 godzin powinni złożyć oficjalny wniosek o odszkodowanie. Można to zrobić samodzielne bądź też przy wsparciu specjalistów – mówi Eugeniusz Lonski, ekspert AirHelp. - W przypadku opóźnionych lub odwołanych lotów oraz odmowy przyjęcia na pokład pasażerowie mogą otrzymać rekompensatę finansową w wysokości od 250 do 600 euro na osobę.
Opcja tylko dla zalogowanych
Wybrana opcja dostępna jest wyłącznie dla zalogowanych użytkowników. Zarejestruj się już teraz, szybko, łatwo i za darmo!