Strefa Rezerwacji

Kalendarz wydarzeń

Sierpień 2018
pn wt śr cz pt sb nd
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9

linki

REKLAMA

Kup polisę on-line

ubezpieczenia

NASZA SONDA

Kartą, czy gotówką? Jak płacisz za granicą?
obojętnie
nie jeżdżę za granicę
wyłącznie kartą
tylko gotówką
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych „RODO”. Prosimy o zapoznanie się, jak będziemy przetwarzać Państwa dane po 25 maja 2018 r. Szczegóły: zakładka "Dane osobowe, Regulamin. Polityka prywatności" w dolnym menu strony.


aktualności powrót do aktualności

2018-08-08 08:56:23

Z powodu kolejnych strajków pilotów, tym razem ze Szwecji, Belgii i Irlandii, 10 sierpnia 2018 r. Ryanair odwołał sześć lotów z Polski, w tym z lotnisk w Warszawie-Modlinie, Krakowie i Gdańsku oraz sześć lotów do tych miast. Strajk personelu, który odbył się piątek, 3 sierpnia, dotknął 3500 pasażerów, których loty zostały odwołane.


Na strajk 10 sierpnia 2018 r. zdecydowały się związki pilotów w Szwecji (SPF), Irlandii (FORSA) oraz Belgii (Christian Trades Union i Belgian Cockpit Association [BeCA]). Także piloci z Holandii i Niemiec mogą podjąć akcję strajkową tego dnia. 96% członków Vereinigung Cockpit (VC), związku zawodowego reprezentującego pilotów w Niemczech, zagłosowało na „tak" w sprawie akcji protestacyjnej. Związek dał władzom Ryanair jeszcze ostatnią szansę: czas do 6 sierpnia, by przedstawiły satysfakcjonującą ofertę.

W takich sytuacjach, niestety, zakładnikami stają się podróżni, którzy często z dużym wyprzedzeniem nabyli bilety na wymarzone wakacje. Wiele lotów zostanie odwołanych, a przepisy w przypadku protestów personelu pokładowego nie chronią w pełni interesów pasażerów.

skyscop prasowe
     źródło: Skyscop, materiały prasowe
W przypadku odwołania lotu przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerowi zmianę planu podróży w taki sposób, aby na porównywalnych warunkach mógł dotrzeć do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym lub dogodnym dla siebie terminie. Pasażer może też zrezygnować z podróży i w takiej sytuacji przewoźnik zobowiązany jest do zwrotu kosztów biletu za nieodbytą podróż lub niewykorzystany odcinek.

Pasażerowie mają również zagwarantowane prawo do opieki – przewoźnik powinien bezpłatnie zapewnić oczekującym podróżnym wyżywienie i napoje, dwie rozmowy telefoniczne lub dostęp do internetu, a w przypadku konieczności oczekiwania na lot przez jedną lub więcej nocy – zakwaterowanie w hotelu oraz transport pomiędzy lotniskiem i hotelem.

Unijne rozporządzenie 261/2004, którego celem jest ochrona pasażerów linii lotniczych, nie gwarantuje wprost wypłaty odszkodowań w przypadku strajków personelu lotniczego. Linie lotnicze każdorazowo starają się wykazać, że są to okoliczności nadzwyczajne. Pewnym przełomem było kwietniowe orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który uznał odpowiedzialność przewoźników za opóźnienia lub odwołania lotów wynikające z nieplanowanych strajków pracowników. Od tej pory każdy strajk może być rozpatrywany jako podstawa do wypłaty odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro za lot.


 
skyscop materiały prasowe
     źródło: Skyscop, materiały prasowe
Niestety, pomimo stanowiska Trybunału, a także opinii Urzędu Lotnictwa Cywilnego, linie lotnicze wciąż zasłaniają się okolicznościami nadzwyczajnymi. Przedstawiciele Ryanair informują, że pasażerom przysługuje jedynie zwrot kosztów biletu lub zmiana lotu. Uzyskanie odszkodowania możliwe jest więc dopiero na drodze postępowania sądowego, a pasażerowie bardzo rzadko decydują się dochodzić swoich praw przed sądem na własną rękę – mówi Marius Stonkus, prezes Skycop, pomagającej odzyskiwać odszkodowania za opóźnione i odwołane loty. – W takiej sytuacji warto skorzystać z wyspecjalizowanych firm, doświadczonych w odzyskiwaniu odszkodowań lotniczych, ponieważ zwiększa to szansę na pozytywne rozstrzygnięcie sprawy – dodaje.

W pewnych sytuacjach protesty mogą być dla pracowników linii lotniczych jedynym skutecznym narzędziem w walce o ich prawa. Niestety, w przypadku strajków najbardziej cierpią pasażerowie. Eksperci firmy Skycop uważają, że obecne przepisy dotyczące ochrony pasażerów linii lotniczych są niewystarczające i powinny zostać zmienione.

Strajki nie powinny być uznawane za okoliczności nadzwyczajne, ponieważ w zdecydowanej większości przypadków poprzedzone są długotrwałymi rozmowami i uzgodnieniami pomiędzy pracodawcą i związkami zawodowymi. Można je przewidzieć i władze linii lotniczych mają możliwości, by im zapobiec. Chcemy zaapelować do Komisji Europejskiej, aby powtórnie przyjrzała się obowiązującym przepisom, dlatego przygotowaliśmy petycję, którą może podpisać każdy zainteresowany pasażer – dodaje Marius Stonkus, prezes Skycop. Petycję można podpisać na platformie Avaaz pod adresem:

https://secure.avaaz.org/en/petition/European_Commission_president_JeanClaude_Juncker_European_
Parliament_pre_Skycopcom_Passengers_caught_up_in_flight_distur/?cQRoRmb

na podstawie informacji prasowej Skycop
Podziel się informacją:

Wersje językowe

urlopletter

Zapisz się na nasz newsletter, to nie kosztuje.
Zobacz archiwum
Ważne! Nikomu nie udostępniamy Twojego adresu

Wyszukaj hotel

Booking.com

Wyszukaj lot

Kursy walut

EUR
4.30
USD
3.77
CHF
3.79
GBP
4.80
Średnie kursy, 18-08-2018
Żródło: NBP

HOTELE

Booking.com

Wyszukaj kemping

Zasady cookies

Nasz portal używa plików cookie w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.