Tyrol 2010 i inne atrakcje - część 13

13 września 2010 roku

Z pogodą w górach jak z piękną kobietą. Jest zmienna. Przekonaliśmy się o tym w nocy. Ciągle padało. Nie wiedzieliśmy za bardzo co ze sobą zrobić, kiedy Ania i Zbyszek, poznani podczas wyjazdu na lodowce,  przysłali nam SMS-a z pytaniem czy wybierzemy się z nimi do Imst. Nie trzeba nam było dwa razy powtarzać. Natychmiast telefonujemy, umawiamy się, wyskakujemy z łóżka, szybkie mycie, śniadanie i w drogę.

Dolina w chmurach. Myśleliśmy, że po drodze wjedziemy na Hochoetz, ale nie ma szans. Na górze mleko. Czyli nic się nie zobaczy. Jedziemy więc prosto do Imst. Od 16 sierpnia do 15 października trwa remont na zjeździe z autostrady do doliny Oetz. Jedziemy więc drogą numer 171. Nie mamy problemów z wyjazdem, droga jest dobrze oznakowana.

Imst to prawie 10 tysięczne miasteczko na trasie Innsbruck – Feldkirch. Położone nad rzeką Inn na wysokości 828 m n.p.m. jest stolicą powiatu noszącego nazwę miasta.  Łączy się tutaj wiele szlaków pieszych i rowerowych. Można tutaj znaleźć ponad 40, w tym 18 historycznych fontann.

Imst (powiększenie)

Imst, fontanna przed kościołem p.w. św. Jana, fot. autor

Mieszkańcy dekorują je podczas dwóch odbywających się tutaj procesji. Nie wszyscy wiedzą, że to właśnie w Imst w 1949 roku Herman Gmeiner założył pierwszą Wioskę Dziecięcą SOS. Dzisiaj na całym świecie, w tym również w Polsce, znajduje się ich około 450.

Imst, centrum. W tym budynku znajduje się punkt informacji turystycznej, fot. autor

Po zaparkowaniu samochodu wybieramy szlak zaczynający się w centrum. Jest to Rosengartenschlucht. Początek wędrówki znajduje się za kościołem p.w. św. Jana. Pierwsze wzmianki o świątyni pochodzą z 1274 roku. W XVIII wieku zbudowany zostaje kościół w stylu barokowym, który uległ zniszczeniu wskutek pożaru. W 1822 zostaje odbudowany w stylu neoromańskim.

Imst (powiększenie)

Imst, kościół p.w. św. Jana, fot. autor

Za kościołem trochę instalacji plastycznych. Na przykład potężne krzesła, podobne do tych, jakie znajdują się na Timmelsjoch.

Nadnaturalnej wielkości krzesła w centrum Imst, fot. autor

Przed kościołem, po drugiej stronie ulicy znajduje się dobrze zaopatrzony punkt informacji turystycznej. Pracujący tutaj młodzi ludzie udzielają wyczerpujących informacji, odpowiadają praktycznie na każde pytanie, bez względu na to czy dotyczy ono sezonu zimowego czy letniego.

Szlak prowadzi wzdłuż płynącego z góry potoku. Początkowo wspina się łagodnie. Potem trzeba dobrze pracować nogami, by wejść 200 metrów do góry. Szlak jest bezpieczny. W miarę potrzeby rozmieszczano na nim zarówno bariery zabezpieczające jak i stalowe liny pozwalające utrzymać równowagę na śliskiej skale.

Rosengartenschlucht (powiększenie)

Rosengartenschlucht, fot. autor

Po przejściu pod drogą z Imst do Hochimst wchodzimy na łagodnie pnące się lekko do góry zbocze. Siadamy na ławkach i podziwiamy miejscowe krajobrazy. Wprawdzie cały czas jest duże zachmurzenie, to nawet pomimo tego można dojrzeć piękno Tyrolu. Ruszamy dalej w drogę. Schodzimy do Błękitnej Groty.

Błękitna Grota (powiększenie)

Błękitna Grota, fot. autor

Cała trasa zabiera 1 godzinę 30 minut. Dalej już tylko kilkadziesiąt metrów do stacji kolejki – Imster Bergbahnen. Za jazdę w obie strony osoba dorosła zapłaci 11,40 euro (młodzież – 9,00 euro, dziecko – 5,70 euro, rodzina – 28,50 euro). Z Hochimst nie dojedziemy bezpośrednio na samą górę. Konieczna będzie przesiadka. Kolejka dojeżdża na wysokość 2100 metrów. Za wjazd nie płacą osoby posiadające karty turystyczne Pitztal (nie mylić z Oetztal Card – te na tym terenie nie obowiązują).

Hochimst (powiększenie)

Hochimst, dolna stacja Imster Bergbahnen, fot. autor

Na dół schodzimy początkowo asfaltową, a potem polną drogą. Wychodzimy w centrum miasta. Jeszcze tylko krótkie zakupy, potem do samochodu i dobrze oznakowaną trasą wracamy do doliny Oetz.

Wspominałem o kartach turystycznych dla gości przebywających w Pitztal. Nazywają się Gletscherpark Card. Tak jak Oetztal Card są wydawane na 3, 7 i 10 dni. Kosztują odpowiednio: 36, 51 i 71 euro (dorośli) i 18,50, 25,50 i 36 euro (dzieci urodzone w latach 1996 – 2003). Karty w tym roku są ważne od 21 maja do 26 października. Tak więc jeżeli ktoś z Was ma jeszcze ochotę, a przede wszystkim czas, może z nich skorzystać. Wśród atrakcji dostępnych za okazaniem Gletscherpark Card są podróże kolejkami Pitztaler Gletscherbahn, która wjeżdża na wysokość 3440 metrów n.p.m. (niestety, tylko do 15 września),  Rifflsee Bergbahn, czy też Karlesjochbahn.

Mówią, że 13 to pechowa liczba. My wcale tak nie twierdzimy. Dzięki Ani i Zbyszkowi mieliśmy bardzo, bardzo, bardzo udany dzień.

Imst (powiększenie)

I na sam koniec Imst, spokojne tyrolskie miasteczko, fot. autor