Wrzesień 2017

Kopenhaga Syrenką przyciąga - część 5, czyli o Andersenie i cudzie przed ratuszem

Kopenhaga nie tylko Syrenką przyciąga – część 5, czyli o cudzie

Co ma ptak za całe to swoje ciwit, ciwit, kiedy przychodzi zima? Musi marznąć i głodować, ale to przecież takie wzniosłe! - Hans Christian Andersen "Calineczka"

Dzisiaj stolicę Danii zasnuły szare, bure chmury. Mamy jednak ostatni dzień na wykorzystanie naszych kart turystycznych i po śniadaniu ruszamy do centrum Kopenhagi. Nieopodal ratusza wchodzimy do wspaniałego świata Andersena, czyli H. C. Andersen Eventyrhuset.

Hans Christian Andersen wprawdzie urodził się w Odense, to jednak znaczną część swojego życia spędził w Kopenhadze. Wiele podróżował, a dzięki swojej babci wprowadził nas w świat baśni. Kto z nas nie zna "Brzydkiego Kaczątka", "Calineczki", "Słowika", czy też "Małego i dużego Klausa". Był trochę dziwakiem, bał się jeść wieprzowego mięsa, uchodził za hipochondryka. Pisał jednak wspaniale. W dzieciństwie wolałem by czytano mi jego baśnie niż jak dla mnie za bardzo krwawych braci Grimm.

W H. C. Andersen Eventyrhuset poznajemy dokładnie jego życiorys i przypominamy sobie jego najpiekniejsze baśnie. Na chwilę stajemy się beztroskimi dziećmi.

• Bilety po 60 koron, czyli około 32 złotych (dorosły) i 40 koron (mniej więcej 22 złote) – dzieci od 4 do 11 roku życia). Młodsza dzieciarnia wchodzi za darmo. Nie płacą także posiadacze kopenhaskiej karty turystycznej.

Wspominałem już o Carlu Jacobsenie. W 1882 roku założył Ny Carlsberg Glyptotek. To wspaniałe muzeum sztuki, gdzie zgromadzono eksponaty prezentujące kulturę starożytną i XIX wieczną sztukę francuską i duńską.

Kopenhaga56 (powiększenie)

Ny Carlsberg Glyptotek, fot. autor

My chcemy obejrzeć wystawę rzeźb Rodina i dzieła francuskich impresjonistów. Na początku grzecznie przechodzimy na niższy poziom i stajemy w kolejce do kasy. Po około 30 minutach możemy wreszcie pokazać kasjerowi nasze karty i poprosić o wejściówki. Okazuje się jednak, że posiadacze kart turystycznych powinni iść do sklepu na parterze i tam je okazać. Niestety, przy kasach nie było żadnej informacji na ten temat. Dopiero po naszej wizycie pan w kasie zerwał się na równe nogi i głośno poinstruował czekających w kolejce, że jeżeli mają karty, to tutaj nic nie załatwią. Kilka osób wyszło z kolejki.

• Bilety do Glypoteket: dorośli – 95 koron, czyli około 51 złotych (z wystawami specjalnymi 110 koron – 61 złotych), od 18 do 27 roku życia – 50 koron (27 złotych), poniżej 18 roku życia – za darmo. We wtorki wszyscy wchodzą za darmo (poza wystawami specjalnymi). Godziny otwarcia: od środy do niedzieli: 11.00 – 18.00, we wtorki od 11.00 do 22.00, w poniedziałki – zamknięte.

Kopenhaga58 (powiększenie)

Ny Carlsberg Glyptotek, fot. autor

Po trzech godzinach jeszcze raz idziemy na Nyhavn. Chcemy trochę zaczarować pogodę i popływać jeszcze raz łódkami, licząc na to, że wreszcie przestanie padać. Niestety, dobrze, że w naszej łódce był zaciągnięty pleksiglasowy dach. Akurat na nasz rejs rozpadało się na dobre. Nie muszę oczywiście wspominać, że deszcz przestał padać akurat wtedy, kiedy zeszliśmy z łódki.

Kopenhaga59 (powiększenie)

Nyhavn w deszczu, fot. autor

Na szczęście nie musieliśmy płacić. Rejs mieliśmy jeszcze w cenie karty turystycznej. Gdybyśmy jednak zdecydowali się płacić to musielibyśmy wydać po 80 koron (około 44 złotych) za osobę.

Kopenhaga60 (powiększenie)

Deszczowa Kopenhaga, fot. autor

Tak, jak już pisałem, kończy nam się ważność kart i niestety, jeżeli będziemy chcieli dzisiaj dojechać do domu i jutro na lotnisko musimy kupić jeszcze całodobowe bilety ważne na cztery strefy (zony). Każdy z nich kosztuje 80 koron (około 44 złotych). W drodze do automatu przystajemy na chwilę i liczymy pieniądze. Okazuje się, że mamy równo 159 koron, czyli, że brakuje nam dokładnie jednej korony. Czeka nas więc wymiana euro na korony, a te właściwie już nie są nam potrzebne... Żartujemy, że przecież pieniądze leżą na ulicy i zmierzamy w stronę kantoru. Tymczasem na placu przed ratuszem... coś się srebrzy! Nie, to niemożłiwe - na bruku leży piękna jednokoronówka. Jakby czekała na nas!

Żeby to człowiek miał takie szczęście i przewidział sześć cyferek losowanych co parę dni! Niestety, widać limit szczęścia mieliśmy tylko na tę brakująca jedną koronę. Dzięki temu na głównym dworcu kolejowym spokojnie kupiliśmy potrzebne nam bilety na komunikację. Tak to wyglądał nasz kopenhaski cud.

Kopenhaga61 (powiększenie)

Jeden z zaułków, fot. autor

Do domu wracamy trochę wcześniej niż zazwyczaj. Powoli kończy się nasze spotkanie z Kopenhagą. Jutro lecimy z powrotem do Polski i trzeba zacząć się pakować. Chcemy jeszcze podjechać w dwa miejsca i musimy to sobie wszystko jakoś ogarnąć.

Kopenhaga62 (powiększenie)

Powoli żegnamy się z Kopenhagą, fot. autor

W autobusie rozmawiamy o kopenhaskiej kulturze rowerowej. Rowery są tutaj powszechne. Stoją praktycznie przy każdej bramie. Tylko niektóre z nich są zabezpieczone. Jeżdżą na nich dosłownie tłumy mieszkańców. Ścieżki rowerowe znajdują się przy każdej ulicy. Każda z nich ma kierunek zgodny z tym z jakim przemieszczają się samochody. Rowerzyści, zresztą tak samo jak kierowcy, bardzo uważają na pieszych i ustępują im pierwszeństwa. Fajne, rowerowe miejsce...

gekon2010, 26 kwietnia 2015 roku

POPRZEDNIE (miniaturka)                                                                     NASTĘPNE (miniaturka)