Portugalia, Portugalia – od piątku do niedzieli, czyli ładowanie akumulatorów

Po powrocie z Coimbry zostawiamy sobie kilka dni na wypoczynek i ładowanie akumulatorów. Ponieważ jednak nie uznajemy leżenia przed telewizorem za najlepszą formę spędzania wolnego czasu, chodzimy po okolicy.

Okolica2 (powiększenie)

Takie widoki zawsze wygrają z telewizją, fot. autor

W sobotę ruszyliśmy wzdłuż naszej (tej,  po której jest pensjonat) części doliny. Trasa łatwa, nie trzeba się za bardzo wspinać do góry. Dwie godziny zleciały nie wiadomo kiedy. To była jednak rozgrzewka.

Okolica1 (powiększenie)

Nie ma jak to spacer leśną drogą, fot. autor

Żona właściciela zaprasza nas na imprezę do Arganil. Kiedy dowiadujemy się, że może trwać około 7 godzin – grzecznie dziękujemy.  A tak w ogóle to mamy wspaniałych gospodarzy. Francisco zawsze proponuje nam podwiezienie do Oliveira do Hospital i nie żąda za to żadnych pieniędzy. Na nasze pytania ma zawsze tylko jedną odpowiedź  - „No problem”.

Okolica3 (powiększenie)

Góry i doliny, tak to wygląda, fot. autor

W niedzielę postanawiamy dotrzeć do doliny. Na dół idziemy według wskazań Francisco. Leśne drogi zapewniają całkiem dobry skrót, asfaltem musimy przejść raptem 100 – 200 metrów.

Okolica4 (powiększenie)

Na szlaku, fot. autor

Po 30 minutach dochodzimy do rzeki Alva. Jest ona dopływem przepływającej między innymi przez Coimbrę Mondego. Znana jest z tego, że po zimie znacznie przybiera, w lecie natomiast jej poziom nie stwarza żadnego niebezpieczeństwa dla mieszkających nad nią ludzi. Jest bogata w ryby.

Okolica5 (powiększenie)

Rzeka Alva, fot. autor

Po zejściu do doliny, przechodzimy na drugą stronę ulicy. Po przejściu kilkuset metrów znajdujemy plażę, camping i boisko. Na razie nikogo nie ma. Obchodzimy teren, siadamy na leżakach. Zaczynają zbierać się portugalskie rodziny.

Okolica6 (powiększenie)

Plaża nad Alva, fot. autor

Podążamy śladem jednej i znajdujemy źródła termalne. Wokoło unosi się charakterystyczny zapach siarkowodoru. Później dowiemy się, że źródło należy do Francisco, a woda pomaga na schorzenia skóry.

Okolica7 (powiększenie)

Młyn na Alva, fot. autor

W drodze powrotnej do pensjonatu zatrzymujemy się w małej kafejce. Spełnia ona także rolę sklepu. Zamawiamy kawę i małe piwo. Za wszystko płacimy 1,25 euro. Tak, tak, są miejsca na świecie, gdzie płaci się taniej niż w Polsce.

Okolica8 (powiększenie)

Chwila odpoczynku, fot. Beatka

Czas na podejście do góry. Spodziewaliśmy się, że będzie trudniej (ostre podejście), ale okazało się, że nie mieliśmy z tym żadnych problemów (przydał się wcześniejszy trening). Spokojnie doszliśmy do pensjonatu. Potem jeszcze trochę pływania w basenie i człowiek nie czuł, że przez jakiś czas musiał dobrze przebierać nogami.

Okolica9 (powiększenie)

I jeszcze raz Alva, fot. autor

Psy gospodarzy zdążyły się już z nami na tyle zaprzyjaźnić, że bezwzględnie wymagają należnej im porcji smakołyków i głaskania.

Okolica10 (powiększenie)

Kasztany trochę inne niż u nas, fot. autor

Jutro ruszamy na północ. Zostawiamy Oliveira do Hospital na kilka dni.