Wyprawa na wschód. Część 10

22 maja 2011 roku, czyli historia ekumeniczno-żydowska

Wiem, że staje się to powoli nudne, ale jak właściciel psa ma opisać swój ranek, skoro wszystkie są tak do siebie podobne. Skoro więc domyślacie się od czego zaczęliśmy dzień, to ... pomyliliście się. Skoro świt idziemy ze Zbyszkiem podejrzeć... łosie. Podobno można je spotkać wcześnie rano w drodze do lasu. Mgła taka, że widać na 5-10 metrów. Słońce wschodzi jednak coraz wyżej i białe tumany ustępują przed światłem. W pewnej chwili jednocześnie stukamy się po ramionach. Łoś we mgle majestatycznie wchodzi do lasu. Do Tatarskiej Jurty wracamy po 6.00. Potem powrót do ustabilizowanego życia, czyli spacer z psem i śniadanie. Gospodyni przechodzi siebie, a my z niepokojem spoglądamy na nasze, rosnące brzuchy.

Żeby patrzenie było łatwiejsze postanawiamy się trochę przejść. Żegnamy się z Grażyną i Zbyszkiem, bierzemy Moccę i ruszamy w kierunku szlaku ekumenicznego urządzonego przez Nadleśnictwo Krynki. Żeby do niego dojść trzeba w Kruszynianiach skręcić w prawo na asfaltową drogę prowadzącą do Łosinian.

Po przejściu około 300 metrów skręcamy na cmentarz. Trudno powiedzieć do jakiego wyznania należy. Pochowani są tutaj obok siebie prawosławni i katolicy. Jeszcze jeden przykład tego, że tutejsza społeczność żyła zgodnie. Oglądamy cmentarną cerkiew i wracamy na szlak, a właściwie na drogę, która nas do niego zaprowadzi. Według informacji na skrzyżowaniu dróg powinniśmy mieć do przejścia jeszcze około kilometra. Wreszcie, w lesie znajdujemy przy drodze tablicę i drogowskaz kierujący nas na szlak.

Dochodzimy do góry, na której znajdujemy krzyż katolicki i prawosławny oraz postawiony przez muzułmanów kamień. Przed nimi kamienny stół. Podobno przebywanie w tym miejscu przez 15 minut powoduje, że człowieka opuszczają wszystkie troski, a on sam czuje się zdecydowanie lepiej. Dla mnie ważniejsza jest jednak symbolika tego miejsca. Żyli na tych ziemiach zgodnie sąsiedzi. Wśród nich był katolik, prawosławny, Żyd i Tatar. Dopiero demony XX wieku spowodowały, że nie zawsze pamiętali o sąsiedztwie. Okrutny czas złamał niejedno sumienie. Kiedy przyszło opamiętanie przyszły także zupełnie inne, trudniejsze lata.

Szlak ekumeniczny1 (powiększenie)

Szlak ekumeniczny, fot. autor

Przy szlaku tablice, na których poczytać można legendy o mieszkańcach lasu. Robi się parno. W powietrzu wisi burza. Nie decydujemy się na przejście wokół zalewu Ozierany. Wychodzimy na drogę i wracamy do domu.

To jednak nie koniec dnia. Widzimy, że burzy nie będzie i postanawiamy wybrać się do Krynek. Po drodze mijamy kwitnące pola rzepaku. Kiedyś o tej porze lecieliśmy samolotem do Paryża i widok, który wtedy zapamiętałem to żółte prostokąty pól. Świetnie to wygląda. Obok kwitnących drzew i coraz dłuższych dni znak, że wiosna w pełni.

Rzepak (powiększenie)

Autor w rzepaku, fot. Beatka

W Krynkach kończymy to, co obiecaliśmy sobie trzy dni temu. Znajdujemy cmentarze prawosławny i katolicki. Cały czas mamy jednak problemy ze znalezieniem kirkutu, czyli miejsca, gdzie Żydzi chowali swoich bliskich. Wreszcie ktoś podpowiada nam właściwą drogę. Dojeżdżamy do muru i zaczynamy się dziwić.

Kirkut1 (powiększenie)

Droga na kirkut, fot. autor

Żeby wejść na najstarszą część cmentarza trzeba przejść przez dziurę w murze. Udaje mi się to, jednak chodząc wśród bujnie rosnącej zieleni czuję pod stopami co jakiś czas regularne wybrzuszenia.

Kirkut2 (powiększenie)

Tak miejscami wygląda cmentarny mur, fot. autor

Zdaję sobie sprawę, że to mogą być mogiły, nie chcę przerywać spokoju zmarłym i wracam do samochodu. Nastepnie, wzdłuż muru dochodzę do kolejnej dziury w murze. To młodsza część nekropolii. Na niej nieźle zachowane macewy. Widać jednak, że nikt o to miejsce nie dba. Niektóre nagrobki są już nieczytelne, niektóre przewracają się. Nie znam zasad religijnych starszych braci w wierze, ale chciałbym tylko zwrócić uwagę, że bezpowrotnie giną wspaniałe rzeczy świadczące o przeszłości tej ziemi. W Krynkach swego czasu mieszkało 10000 Żydów. Przeważającą część z nich zmiotła hitlerowska obłąkana idea o tym, że są oni winni całemu złu tego świata. Nie wiem kto ma się zajmować kirkutami, ale trzeba chyba na to zwrócić uwagę.

Kirkut3 (powiększenie)

(powiększenie)

Kirkut5 (powiększenie)

Kirkut6 (powiększenie)

Kirkut8 (powiększenie)

Kirkut9 (powiększenie)

Kirkut10 (powiększenie)

Kirkut w Krynkach, fot. autor

Jedziemy do domu. W ciszy...