Wielkanocne wojaże. Część 3

24 kwietnia 2011 roku, czyli radość i miłość

Od samego rana katolicy na całym świecie przekazują sobie radosną wieść. "Pan Jezus zmartwychwstał". Wielka Niedziela - dzień, w którym wszystko się wypełniło.

Jak zwykle budzi nas rudy stwór na czterech łapach domagając się natychmiastowego wyjścia do lasu. Chcąc nie chcąc (właściwie to nie mając innego wyjścia) spełniamy jego wolę i ruszamy na spacerek.

Bory (powiększenie)

Borowy poranek, fot. autor

Po powrocie idziemy z rodzicami na śniadanie. Dochodzą również pozostali goście (przemili ludzie, Beatka spotkała znajomą, z którą nie widziała się ponad 10 lat). Jedzenie - poezja. Pan Eugeniusz przechodzi sam siebie. Smak i jakość potraw wyborne, my wśród tylu dobrych rzeczy nie możemy najeść się ... chlebem i wcinamy kromkę za kromką. W miłej, świątecznej atmosferze spędzamy poranek.

Chcemy z Beatką poznać jak najwięcej w bliższej i dalszej okolicy. Namówieni przez świątecznych znajomych wsiadamy do samochodu i jedziemy do Chełmna.

Pogoda tak jak wczoraj rano - doskonała. Przez Żur i Laskowice Pomorskie dojeżdżamy do Świecia. Dalej jedziemy w kierunku Łodzi. Droga jest dobrze oznakowana, nie ma problemów z wyjazdem z miasta. Przed mostem przez Wisłę - patrol policji. I bardzo dobrze. Moi rodacy czasami tracą nad sobą kontrolę i pijani siadają za kierownicę. Potem tłumaczenia, że wypiłem tylko jedno piwo i do tego małe i jeszcze wczoraj... Jakby tak było, to dzisiaj nie miałbyś człowieku problemów. Z komunikatów w radiu wynika, że sporą część nietrzeźwych na naszych drogach stanowią rowerzyści - według mnie nie mniej nie więcej to skutek złagodzonego niedawno prawa.

Przejeżdżamy Wisłę i wjeżdżamy w pierwszą drogę w prawo. Za chwilę mijamy tablicę z napisem "Chełmno" i całkiem sprawnie kierowani przez inne tabliczki dojeżdżamy do rynku. Parkujemy i idziemy "w miasto".

Chełmno. Rynek (powiększenie)

Chełmno. Rynek, fot. autor

Aha, jeszcze jedno, w Chełmnie są miejsca, w których należy płacić za postój. Należy do nich również strefa wokół rynku. Parkowanie jest płatne od poniedziałku do piątku w godzinach 09.30 - 17.30 i w soboty od 09.30 do 13.30, z wyłączeniem niedziel i świąt. Za 30 minut zapłacimy 2 złote, za godzinę 3 złote, za dwie godziny 6,50 złotego, za 3 będzie to wydatek w wysokości 10 złotych i 50 groszy, zaś każda następna godzina będzie nas kosztować - 3 złote.

Chmury coraz gęściej przykrywają niebo. Spacerujemy po rynku. Podchodzimy do renesansowego obecnie ratusza. Poczatkowo zbudowany pod koniec XIII wieku w stylu gotyckim, przeszedł w drugiej połowie XVI wieku przebudowę, która nadała mu obecny kształt.

Chełmno. Ratusz (powiększenie)

Chełmno. Ratusz, fot. autor

Na jednej ze ścian budynku znaleźć można pręt chełmiński - średniowieczny wzorzec miary o długości 4 metrów i 35 centymetrów. W samym ratuszu mieści się dzisiaj Muzeum Ziemii Chełmińskiej.

Pręt chełmiński (powiększenie)

Pręt chełmiński, fot. autor

Tabliczki kierują nas do kościoła św. Jakuba Starszego i św. Mikołaja. Jego budowę zakończono w XIV wieku. Jego wyposażenie przeniesiono do innych kościołów. Strzegą go zamknięte na kłódki bramy.

św. Jakub (powiększenie)

Chełmno. Kościół p.w. św. Jakuba Starszego i św. Mikołaja, fot. autor

Później przechodzimy obok budynku gimnazjum i stajemy przed powstałym na przełomie wieków XIII i XIV cystersko - benedyktyńskim zespołem klasztornym. Tutaj mieści się między innymi kościół p.w. św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty.

Chełmno. Cystersi (powiększenie)

Chełmno. Cystersko-benedyktyński zespół klasztorny, fot. autor

Dochodzimy do murów miejskich. Nie wszyscy wiedzą, że te w Chełmnie zachowały się praktycznie na całym, liczącym 2270 metrów obwodzie.

Mury miejskie (powiększenie)

Chełmno, mury miejskie, fot. autor

Przechodzimy obok wejścia na cmentarz i stajemy przed doskonale zachowaną, wzniesioną na przełomie XIII i XIV wieku Basztą Prochową. Wiąże się z nią legenda o krzyżackim rycerzu Bernardzie Szumborskim, którego duch za niegodziwości wyprawiane wobec mieszkańców miasta podczas jego okupacji w połowie XV wieku został w niej na wieki potępiony i w baszcie uwięziony. Co ciekawe proces skazujący na tę straszną karę odbył się wcale nie tak dawno, bo w ... 1975 roku.

Baszta Prochowa (powiększenie)

Chełmno. Baszta Prochowa, fot. autor

Mijając, pochodzącą z połowy XIV wieku kaplicę św. Marcina kierujemy się do kolejnej świątyni.

Kaplica św. Marcina (powiększenie)

Chełmno, kaplica św. Marcina, fot. autor

Jest nią zbudowany pod koniec XIII wieku kościół p.w. Ducha Świętego. Wewnątrz, na jego ścianach znajdują się pochodzące z XIV i XV wieku gotyckie polichromie.

Chełmno. Kościół p.w. Ducha Świętego (powiększenie)

Chełmno, kościół p.w. Ducha Świętego

Na sam koniec zostawiamy sobie najważniejszy chełmiński kościół. Jest nim fara p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Zbudowany dzięki fundacji Zakonu Krzyżackiego w XIII wieku. Warto wejść do środka i zobaczyć wyposażenie świątyni. Uwagę zwraca barokowy ołtarz główny, zrobione w tym samym stylu ołtarze boczne i ambona. W jednym z ołtarzy przy filarach przechowywane są relikwie św. Walentego. To dlatego o Chełmnie mówi się, że jest miastem miłości. W Kaplicy Matki Boskiej Chełmińskiej podziwiać można cudowny obraz. Stał się on celem pielgrzymek wiernych już w XIII wieku. Ten, który wierni oglądają obecnie jest kopią poprzedniego, który miał być zniszczony przez Szwedów podczas "potopu".

kościół p.w. Wniebowzięcia NMP (powiększenie)

Chełmno, kościół p.w. Wniebowzięcia NMP, fot. autor

Wiemy, że nie zobaczyliśmy wszystkiego.

Zostawiliśmy jednak w Brzezinach rodziców, którzy na pewno chcieliby pobyć z nami w te święta. Postanawiamy wrócić do pensjonatu. Wyjazd z Chełmna zajmuje nam jednak trochę czasu. Z wjazdem na rynek było super. Teraz, by jechać w kierunku drogi do Świecia na początku musieliśmy kierować się nie drogowskazami, lecz położeniem słońca.

Nie wjeżdżamy do Świecia. Drogą wojewódzką numer 240 dojeżdżamy za Plewno, a następnie przez Drzycim i Żur do Brzezin.

Gospodarz zaprasza nas na świąteczne ciasto. Po nim idziemy z Beatką i psem na spacer drogą dla amatorów Nordic Walking. Przejście przez las i okoliczne przysiółki, czyli niewiele ponad 4 kilometrów zajmuje nam godzinę "z ogonkiem".

Chata (powiększenie)

Jeden z domów na trasie naszego popołudniowego spaceru, fot. autor

Pies się wybiegał, my popatrzyliśmy na okolice i zrzuciliśy trochę kalorii. Już w Brzezinach zauważyliśmy resztki ewangelickiego cmentarza. Widać, że miejscowa społeczność dba o to miejsce, na kamieniu, obok krzyża przytwierdzona jest tablica.

Cmentarz ewangelicki (powiększenie)

Cmentarz ewangelicki w Brzezinach, fot. autor

Potem kolacja, wieczorne Polaków rozmowy i do spania. Dobry to był dzień.