Spandau, Berlin i okolice - część 6

13 marca 2011 roku, czyli nareszcie Spandau

Noc miałem taką sobie. Plecy dawały mi do wiwatu, każda zmiana pozycji przynosiła nieznośny ból. Że też odzywają się nie wtedy kiedy jesteśmy w domu, tylko jak wyjedziemy. Tak było na Słowacji parę lat temu. Beatka myślała, że symuluję, ponieważ nie chcę nauczyć się jeździć na nartach.

Spandau (powiększenie)

Jeden z wodnych szlaków w Spandau, w tle wieża Cytadeli, fot. autor

Małgosia sprawdziła gdzie najbliżej jest czynna apteka. Heniu zabrał Beatę i pojechali po jakieś medykamenty. Ja dostałem termoforek na plecy i przy kawie pogadaliśmy sobie z Małgosią. Przyjechali Beata i Heniu. Położyłem sobie na plecy lecznicze plastry i jakoś zacząłem się rozkręcać.

Obiad, jak na niedzielę przystało, był typowo rodzinny i przepyszny. Przyjechał syn Małgosi i Henia - Michał, przyszła Eleonora i jej syn - Adrian. Język nie stanowił żadnej przeszkody. Posługiwaliśmy się polskim, niemieckim, czasami angielskim i daliśmy radę. Po obiedzie zjawili się Ewa z Jurkiem. Posiedzieliśmy przy cieście i kawie, a potem ruszyliśmy do Spandau.

Niezorientowani uważają je za jeszcze jedną dzielnicę Berlina. Historia tego miejsca jest jednak dużo bardziej skomplikowana. Spandau było oddzielnym miastem do 1 października 1920 roku, kiedy to włączone zostało do Berlina. Prawa miejskie uzyskał w 1232 roku, czyli wcześniej niż stolica Niemiec. Przy wyjściu ze stacji kolejowej widać potężną wieżę ratusza. Zbudowano go dla Spandau w latach 1910 - 1913 na podstawie projektu architektów Heinricha Reinhardta i Georga Suessengutha.

Samochody zostawiliśmy pod Brauhausem, a sami zrobiliśmy sobie krótki spacer po Starym Mieście. Na uliczkach cisza i spokój. Ludzie leniwie spacerują. Jest ciepło, około 15 stopni Celsjusza. Na początku przeszliśmy do kościóła p.w. Najświętszej Maryi Panny w Behnitz. Dzieje tej świątyni sięgają połowy XIX wieku. Była odpowiedzią króla Fryderyka Wilhelma I, zwanego "królem żołnierzy" na zapotrzebowanie coraz liczniejszych katolików, przede wszystkim właśnie wśród trudniących się wojaczką. W latach 2002 - 2003 budynek przeszedł gruntowny remont i cały czas służy wiernym. Poza mszami świętymi w języku niemieckim odprawiane są one także po chorwacku i polsku.

Kościół w Spandau (powiększenie)

Kościół p.w. Najświętszej Maryi Panny w Behnitz, fot. autor

Krótko spojrzeliśmy na cytadelę. Zbudowano ją w XVI wieku. Zaliczana jest do jednej z najlepiej zachowanych renesensowych twierdz w Europie.

Spandau, Cytadela (powiększenie)

Spandau, mury Cytadeli, fot. autor

Idziemy w okolice kościoła św. Mikołaja. Ta trzynawowa budowla wzniesiona została w XIV wieku i odegrała bardzo poważną rolę w historii reformacji w Brandenburgii.

Wieża kościoła św. Mikołaja (powiększenie)

Wieża kościoła św. Mikołaja, fot. autor

Na moment przystajemy w miejscu, gdzie Sprewa wpada do Haweli.

Ujście Sprewy do Haweli (powiększenie)

Ujście Sprewy do Haweli, Sprewa po lewej, fot. autor

Śluza (powiększenie)

Śluza na Sprewie, fot. autor

Nóżka za nóżką dochodzimy do śluzy na Sprewie. Oglądamy urządzenia i do Brauhausu.

Brauhaus Spandau (powiększenie)

Spandau, Brauhaus, fot. autor

Tam wypijamy po parę kufelków piwa (1,5 litrowy dzban kosztuje około 11 euro) i cóż kończy się pobyt w Berlinie. Żegnamy się z Ewą i Jurkiem. Życzymy sobie kolejnego, jak naszybszego spotkania. Wracamy z Małgosią i Heniem do domu. Jeszcze jakiś czas rozmawiamy i rozchodzimy się do snu. Jutro zaczyna się kolejny tydzień. Trzeba iść do pracy.

Tak jak po wizycie w Poczdamie możemy powiedzieć, że tylko zatrzymaliśmy na krótko spojrzenia na Spandau. Przy następnej wizycie musimy pochodzić tutaj dłużej.

Spandau starówka (powiększenie)

Jeszcze rzut oka na starówkę w Spandau, fot. autor

I na koniec ciekawostka. To właśnie w więzieniu w Spandau swoje wyroki odsiadywali hitlerowscy zbrodniarze z Rudolfem Hessem na czele.