Kupuję wycieczkę
Porady turystyczne. Dowiedz się zanim kupisz wycieczkę
Porady turystyczne. Jeśli jedziesz z biurem podróży:
- Przeczytaj dokładnie treść umowy przed jej podpisaniem i regulamin. Szczególnie zwróć uwagę na warunki dotyczące zmiany ceny wycieczki
- Pamiętaj, że zgodnie z ustawą o usługach turystycznych koszt wycieczki, po podpisaniu przez nas umowy, nie może ulec zmianie. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy umowa wyraźnie to przewiduje i to w ściśle określonych przypadkach. Należą do nich: wzrost kursów walut, kosztów transportu, podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach. Jednak każda zmiana ceny wycieczki nawet w powyższych sytuacjach powinna być zawsze udokumentowana przez organizatora.
- Gdy nie zgadzamy się na dopłatę zaproponowaną przez organizatora mamy prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów. Jeśli już zapłaciliśmy za wycieczkę – biuro podróży musi nam zwrocić całą kwotę.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przestrzega, by przed wyruszeniem na zorganizowany urlop lub wycieczkę upewnić się koniecznie:
- Dokąd dokładnie i za ile jedziemy: czyli, czy podana cena obejmuje wszystkie opłaty i koszty, w tym np. ubezpieczenie NW czy przejazd z lotniska do hotelu, oraz uwzględnia np. dopłatę za pokój z widokiem na morze. Warto wiedzieć co kryje się pod określeniami: blisko morza (czyli ile konkretnie mamy do niego metrów), hotel czterogwiazdkowy – hotele bardzo róźnią się od siebie standardem w różnych krajach
- Jaki rodzaj oferty nam zaproponowano: bez względu, czy jest to first minute czy last minute – przysługuje nam pełny zakres ochrony przewidziany przepisami, np. w przypadku zmiany ceny
- Jaki mają wpływ na nasz koszt wahania kursów walut: jest to bardzo istotne, jeśli kupujemy wycieczkę na kilka miesiecy lub tygodni przed wyjazdem. Dowiedzieć się musimy po jakim kursie i w jakiej walucie organizator przelicza cenę wyjazdu w dniu, w którym podpisujemy umowę. Jeśli w dniu podpisania umowy organizator stosuje kursy obowiązujące kilka miesięcy wcześniej – korzystniejsze dla klienta od obecnych, istnieje duże ryzyko, że cena wycieczki zmieni się na naszą niekorzyść. Ceny jednak nie można zmienić później niż na 21 dni przed wyjazdem, a organizator musi udowodnić, że podwyżka była uzasadniona. Po tym terminie cena wycieczki nie może ulec zmianie
- Na wypadek zmiany ceny można się ubezpieczyć: często takie ubezpieczenie oferuje organizator wyjazdu. Jednak przed jego podpisaniem trzeba uważnie zapoznać się z umową, czy polisa obejmuje każdą sytuację podwyższenia kosztów
- Kiedy organizator może zmienić warunki umowy: Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, w przypadku, gdy organizator jest zmuszony zmienić istotne warunki kontraktu – np. kategorię hotelu, jego położenie – powinien natychmiast powiadomić o tym klienta. Klient ma wówczas prawo do odstąpienia od umowy i natychmiastowego zwrotu wszystkich kosztów bez obowiązku zapłaty kary umownej.
W przypadku, gdy masz problemy z zawarciem umowy z organizatorem usług turystycznych, jej obsługą lub wypowiedzeniem możesz liczyć na pomoc miejskich rzeczników praw konsumentów czy Federacji Konsumentów lub Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.
Bezpłatne porady dla konsumentów 0 800 800 008
(w godz. 9-17 od poniedziałku do piątku)
Jeśli jedziesz indywidualnie:
Nie mniej uwagi powinniśmy poświęcić wybierając na własną rękę hotel czy motel. Przepisy bardzo szczegółowo określają wymagania dotyczące wyposażenia, zakresu świadczonych usług, w tym gastronomicznych, jakie powinny spełniać takie obiekty.
W Polsce mamy do wyboru 8 rodzajów obiektów hotelarskich: hotel, motel, pensjonat, kemping, dom wycieczkowy, schronisko młodzieżowe, schronisko oraz pole biwakowe.
Decydując się na pobyt w hotelu czy pensjonacie płacimy wielokrotnie więcej i mamy prawo oczekiwać, że usługi będą świadczone na określonym przez prawo poziomie.
W każdym hotelu i pensjonacie na widocznym miejscu powinny być umieszczone: nazwa i adres przedsiębiorcy świadczącego usługi w tym obiekcie, tablica określająca rodzaj i kategorię obiektu, informacje o zakresie świadczonych usług wraz z podstawowymi cenami, informacje o przystosowaniu obiektu do obsługi osób niepełnosprawnych.
Przed wyjazdem warto zwrócić się bezpośrednio do przedsiębiorcy świadczącego usługi z prośbą o przedstawienie dokumentu potwierdzającego zaszeregowanie do określonego rodzaju i kategorii.
Jeśli warunki nie odpowiadają ofercie
O wszelkich nieprawidłowościach w organizacji usługi turystycznej powinniśmy niezwłocznie poinformować organizatora. Jeżeli okaże się, że placówka nie spełnia określonych wymagań, konsumenci mogą dochodzić roszczeń. Wycieczkę zorganizowaną przez biuro podróży reklamujemy niezwłocznie u organizatora. Jeśli nie ustosunkuje się do skargi w terminie 30 dni od jej złożenia, przyjmuje się, że uznał ją za uzasadnioną.
Na podstawie materiałów UOKIK
KLIKNIJ W TEMAT, KTÓRY CIĘ INTERESUJE
Podziel się informacją:
porady pisane przez Was
Porada z działu: Kupuję wycieczkę
Porada z działu: Kupuję wycieczkę
Porada z działu: Kupuję wycieczkę
Porada z działu: Kupuję wycieczkę
święta w innych krajach
Warto zorientować się, czy w czasie podytu nie będzie w ddanym kraju świąt lub dni wolnych....
Porada z działu: Kupuję wycieczkę
Opcja tylko dla zalogowanych
Wybrana opcja dostępna jest wyłącznie dla zalogowanych użytkowników. Zarejestruj się już teraz, szybko, łatwo i za darmo!Komentarze:
zgadzam sie z Beata1612